Vorige week kopte de Volkskrant dat fietsers voor het eerst bovenaan staan bij dodelijke verkeersongevallen. En die toename komt vooral door de groeiende populariteit van de elektrische fiets. Uit cijfers van het CBS blijkt namelijk dat een kwart van de verongelukte fietsers op een elektrische fiets reed. Omdat je als fietser of voetganger onder de zwakkere verkeersdeelnemers valt, word je wettelijk beschermd. Dat betekent dat automobilisten bij een aanrijding de schade aan fietsers of voetgangers moeten vergoeden. Maar hoe zit dat bij een aanrijding met een elektrische fietser?
Wettelijke bescherming fietsers
De wet (artikel 185 Wegenverkeerswet) bepaalt dat je als bestuurder van een motorvoertuig altijd risicoaansprakelijk bent en dus de schade aan de voetganger of fietser moet betalen. Die wet is er om zwakkere verkeersdeelnemers te beschermen: als fietser of voetganger loop je nu eenmaal meer risico op zwaarder letsel door de massa van het motorvoertuig. Uitzondering is overmacht, maar dat wordt in de praktijk bijna nooit toegekend.
Wet niet van toepassing op alle elektrische fietsen
Om te bepalen wie er aansprakelijk is bij een ongeluk tussen een automobilist en elektrische fietser, moeten we onderscheid maken tussen twee verschillende elektrische fietsen: de standaard elektrische fiets en de speed pedelec.
Standaard elektrische fiets
Kenmerken
– elektromotor met vermogen van max. 250 watt;
– max. snelheid 25 km/u;
– je moet meetrappen om vooruit te komen;
– trapondersteuning;
– geen kentekenplicht.
Welke regels zijn er?
– je moet op het fietspad rijden;
– WA-verzekering niet verplicht;
– er geldt geen minimum leeftijd;
– geen rijbewijs nodig.
Kijk op de site van de Rijksoverheid voor alle regels voor je elektrische fiets.
Speed pedelec
Kenmerken
– een gele kentekenplaat;
– max. snelheid 45 km/u;
– bromfietsrijbewijs verplicht;
– achteruitkijkspiegel;
– elektromotor met vermogen tussen de 250 en 4.000 watt.
Welke regels zijn er?
– bromfietsrijbewijs verplicht;
– helm verplicht;
– minimum leeftijd van 16 jaar;
– verplichte WA-verzekering;
– 45 km/u op de rijbaan;
– 40 km/u op het bromfietspad buiten bebouwde kom;
– 30 km/u op het bromfietspad binnen bebouwde kom.
Kijk op de site van de Rijksoverheid voor alle regels voor je speed pedelec.
Let op dat de wettelijke bescherming alleen geldt voor elektrische fietsen waarbij je moet meetrappen om vooruit te komen. Oftewel: rijd je op een standaard elektrische fiets? Dan word je gezien als zwakkere verkeersdeelnemer en krijg je bescherming van de wet. Speed pedelecs vallen wettelijk gezien onder de bromfietsen. De beschermende wet geldt dus niet voor je speed pedelec.
Wat betekent dit voor jou als fietser?
Dit heeft nogal wat gevolgen voor de aansprakelijkheid van jou als elektrische fietser. Want stel: je raakt met je speed pedelec betrokken bij een aanrijding. Dan word je niet als zwakkere verkeersdeelnemer beschouwd en val je niet onder de beschermende wet. Jouw aansprakelijkheid wordt dus niet ander behandeld dan die van de automobilist.
Reed je op een standaard elektrische fiets? Dan krijg je ten minste 50% van de schade vergoed via de autoverzekering van de eigenaar van de auto. Hoeveel jij precies verschuldigd bent, is afhankelijk van de situatie en wordt bepaald door o.a. de getuigen, schadepapieren en ander bewijsmateriaal.
Goed om te weten: kinderen onder de 14 jaar krijgen altijd 100% van de schade vergoed via de autoverzekeraar van de automobilist.
Goed verzekeren is noodzaak
Voor elektrische fietsers. Rijd je op een speed pedelec? Dan ben je niet wettelijk beschermd, maar wel heel kwetsbaar. Daarom is de WA-verzekering voor je fiets een verplichte verzekering. Voor een standaard elektrische fiets kun je je verzekeren met een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP).
Voor automobilisten. De schade die je bij anderen veroorzaakt wordt gelukkig vergoed door je autoverzekering. Hierbij maakt het niet uit of je een WA-, beperkt casco of allrisk verzekering hebt. Ligt de schuld van het ongeluk bij de fietser? Dan gaat dit bij veel autoverzekeraars niet ten koste van je schadevrije jaren. Ben je als automobilist schuldig en claim je de schade? Dan val je vijf schadevrije jaren terug. Hierdoor daal je op de bonus-malusladder en krijg je minder no-claimkorting. De premie van je autoverzekering zal het volgende verzekeringsjaar dus omhoog gaan.
Grote kans op dure schade en wachttijd
Bij een ongeluk met een elektrische fietser is de kans op letselschade groter. Fietsers zijn tenslotte erg kwetsbaar in het verkeer. En letselschade is een dure schade: bovendien is de doorlooptijd vaak lang. Daarnaast worden de onderdelen van nieuwe auto’s en elektrische fietsen steeds duurder. Houd dus rekening met een hoog schadebedrag en -bij letselschade- een langere doorlooptijd.