Fietsen is voor de meeste Nederlanders zowel een dagelijkse bezigheid als een sportieve vrijetijdsbesteding, maar ook vaak een serieuze sportbeoefening. Het is de reden dat we vaak meer dan één fiets hebben en de overheid ons voorziet van kilometers fietspaden. Fietsers krijgen behoorlijk veel aandacht.
In Nederland hebben we gemiddeld 1,3 fiets per inwoner. Een gek getal natuurlijk, maar het geeft wel aan hoeveel fietsen er in Nederland zijn. Of het nu gaat om een omafiets, racefiets, mountainbike of e-bike. We fietsen. Met een schooltas op naar school, met fietstassen richting de supermarkt of zonder enige bagage in een hoog tempo op een racefiets. Fietsen is enorm populair en de fietssport gaat daar gestaag in mee.
Het Allereerste Fietspad In Ons Land
Het is dan ook niet voor niets dat er enorm veel fietspaden in ons land te vinden zijn. Het bestaan van fietspaden vinden we tegenwoordig dan ook heel gewoon, maar die zijn er niet altijd geweest. Het allereerste fietspad werd in 1896 aangelegd en liep door het Brabantse Nuenen, van het station naar het centrum van het dorp. Twee jaar later werd er een fietspad aangelegd in Den Haag. Het is duidelijk dat het daar niet bij is gebleven, want inmiddels wemelt het van de fietspaden in ons land.
Lekker Doorfietsen Over Een Rood Fietspad
Het is van een veel latere datum dat sommige fietspaden in ons land extra aandacht kregen. Juist omdat er zo enorm veel fietsers zijn, is het een crime als ze in drommen voor stoplichten of voor een grote oversteek moeten wachten tot ze naar de andere kant van de weg kunnen. Als dan eindelijk zo’n schare fietsers, vooral in drukke steden, in beweging komt, staat het overige verkeer minuten stil. Onder andere daar werd het rode fietspad voor uitgevonden. Fietsers die op een rood fietspad fietsen, dat qua kleur ook over de weg doorloopt, hebben voorrang. Een ander voordeel van het rode fietspad is dat het zich goed onderscheidt van de rijbaan. Wel zo veilig. Die rode fietspaden werden vanaf 1980 aangelegd en breidden zich sindsdien steeds meer uit. Ze zijn herkenbaar en mooi vlak en strak. Dat fietst comfortabel.
Okergele Of Groene Fietspaden Mogen Ook
Het is overigens geen verplichting voor deze rode kleur te kiezen. Gemeenten mogen zelf een kleur bepalen. Er zijn ook okergele of groene fietspaden, maar uit de praktijk blijkt dat vooral het rood goed duidelijk is. In Denemarken zijn ze van mening dat blauwe fietspaden nóg opvallender zijn. Dat zeggen ze niet zomaar, dat baseren ze op een onderzoek. Eigenwijs als wij Nederlanders zijn, kiezen we toch vaker voor rood.
De Uitdaging Van ‘Shared Space’
Het is lekker doortrappen op z’n rood fietspad, en dat zou ook moet gelden voor een ‘shared space’. Dit is een verkeersconcept dat de laatste jaren steeds meer bijval krijgt. Het is een plek met zo min mogelijk verkeersborden, verkeerslichten of stoepranden. Er staan wel bijvoorbeeld bloembakken of bankjes om de open ruimte te onderbreken. Het is de kunst als weggebruiker er je eigen weg zien te vinden. Je verleent elkaar voorrang en geeft tijdig richting aan. Het is de bedoeling dat het heel organisch verloopt. Je wordt echt aangesproken op je eigen verantwoordelijkheid. Voor sommige weggebruikers is dat nog wel eens een uitdaging. Je kunt er vaak goed doorfietsen, maar je moet je ogen en oren goed de kost geven. Het is niet altijd even overzichtelijk. Sommige fietsers voelen zich er onzeker bij, maar volgens experts gaan mensen dan juist voorzichtiger fietsen. Aan te raden is in dit geval geen (maar eigenlijk helemaal niet) losse tassen aan je stuur te hebben. Fietsers wordt aangeraden gebruik te maken van speciale fietstassen of rugzakken. Dat geeft veel meer stabiliteit tijdens het fietsen en dat komt in dit geval extra goed van pas. Verder is het een kwestie van op elkaar letten en samenwerken. Het zou uitnodigen tot meer sociaal gedrag en daarmee moet het leiden tot minder verkeersongevallen.